Overzichten vogels en foto's

woensdag 3 augustus 2011

Fijn weer thuis


Na al mijn omzwervingen ga ik weer eens langs de Groene Jonker om de jonge Steltkluut te zoeken. Dat is er nog niet van gekomen. Het beestje is ondertussen vrijwel onafhankelijk van de ouders en blijft mogelijk niet lang meer.


Tussen de buien past een bezoekje. Het is lekker rustig en het lukt dan ook de Steltkluten redelijk te benaderen. Met z'n drietjes passen ze op de foto, maar ik blijf natuurlijk even hangen om toch wat meer detail van het jong vast te leggen. Het wordt, ondanks het wat trieste weer, een aardige reportage.







Ik maak er gewoonte van om ook de minder speciale vogeltjes die ik tegenkom, even vast te leggen. Al is het maar als geheugensteun bij het invoeren op Waarneming.nl. En vandaag pakt dat heel bijzonder uit. Na de Rietgors, een paar Witte Kwikstaarten en een groep Lepelaars tref ik een Rietzanger, maar dan anders.




Als ik thuis ben pak ik het boek er maar even bij voordat ik deze waarneming publiceer, maar mijn eerste indruk blijkt juist: Waterrietzanger, herkenbaar aan de lichte streep midden op de kruin. In de Jonker! Ik had er rustig een dagje ver weg naar gezocht, maar het zit soms bijna in de achtertuin. Het gaat lekker met de nieuwe soorten deze vakantie.








Het wordt rotweer. Morgen maar gewoon uit het raam staren en zien wat er voorbij vliegt.....

NASCHRIFT: Na het verzenden van dit bericht gaat de telefoon. Robert van der Meer. Het is toch wel heel bijzonder dat er een Waterrietzanger in onze regio zit; het is de tweede waarneming ooit. Leuk. Eindelijk eens een echt eigen ontdekking. Voor het eerst staat mijn naam op Dutch Bird Alerts als ontdekker van een vogeltje. Stoer!

2 opmerkingen:

Luuk Punt zei

Gefeliciteerd met deze stoere ontdekking, Paul!

Hartelijke groet,

Luuk

Marianne zei

Tjonge Paul, superwaarneming gisteren van die waterrietzanger en dan zulke prachtige bewijsplaten. Gefeliciteerd! Ik ben gisterenavond en vandaag met nog heel wat andere mensen door de Jonker gestruind maar we zijn hem niet tegengekomen.
Petje af voor deze ontdekking!

Groetjes,
Marianne